Castellfollit de la Roca – Català

Un paisatge únic..

80621858

Castellfollit de la Roca és un poble d’uns 1.000 habitants, amb un dels termes més petits d’Espanya amb menys d’1 km2 de superfície. És el segon més petit de Catalunya i el més petit de la província de Girona.

Idioma / Language Icono-Bandera-españa1406146109_United-Kingdom_flat

Està limitat per la confluència dels rius Fluvià i Toronell, entre els quals s’aixeca l’espectacular paret basàltica. És un o dels pobles més pintorescos de Catalunya. L’església i les cases de Castellfollit penjant del penya-segat s’han convertit en una de les imatges més populars de la regió, una de les imatges més fotografiades i pintades de Catalunya.

La paret de basalt sobre la qual s’assenta el poble té més de 50 m d’alt i gairebé un quilòmetre de longitud, i és la conseqüència directa de l’acció erosiva dels rius Fluvià i Toronell sobre les restes dels corrents de lava procedents de les erupcions volcàniques que van tenir lloc fa milers d’anys. És fruit de la superposició de dues colades de lava; la primera, amb una antiguitat de 217.000 anys, prové de la zona de Batet i està formada per lloses, mentre que la segona, més jove, és originària dels volcans de Begudà, té uns 192.000 anys i adopta formes prismàtiques.

iconmonstr-map-2-icon-300x300Què veure a Castellfollit de la Roca?

El casc antic

Castellfollit de la Roca

D’origen medieval, està format per places i carrers estrets, en la seva major part, estan construïdes en pedra volcànica.

A l’extrem de la paret basàltica, on es trobava l’antic cementiri del poble fins a l’any 1961, any en què va ser clausurat i traslladat a la seva ubicació actual, trobem la plaça-mirador Josep Pla.c Un magnífic mirador natural des del qual poden observar les valls dels dos rius i ens permet comprendre la posició estratègica del poble i les seves qualitats naturals per a la defensa.

imagesEl municipi disposa de nombroses places i espais oberts on els nens poden jugar i els més grans reposar. Un bon exemple és la Plaça de Catalunya, construïda recentment i que s’ha convertit en un lloc de reunió habitual.

A prop del casc antic, al costat del Fluvià i el Toronell, es troba una zona de petits horts cultivats per la gent del poble, separats per murs de pedra. El recorregut al costat dels horts forma part d’un itinerari pedestre del Parc Natural, que ens permet descobrir, a més de la paret basàltica, elements d’arqueologia industrial: canals i rescloses que desvien l’aigua a les fàbriques de Can Mulleras i Can Xaudiera ( Montagut) per produir energia hidroelèctrica.

La antiga església de Sant Salvador

L’edifici actual, remodelat en diverses ocasions, és d’estil renaixentista tardà, amb un campanar de planta quadrada amb obertures a cada costat i coronat per una cúpula adornada amb petites pilastres. Es conserva una finestra romànica tardana i diversos carreus de basalt reutilitzats.

Campanario.-Castellfollit-de-la-Roca-Ferran-Cerdans.-FLICKR

El Pont Trencat

El pont data de 1908, Es troba al costat de la carretera i té una llarga història de desgràcies però poc després de la seva construcció es va veure que alguns estreps s’assentaven sobre terrenys movedissos, fet que provocava l’aparició d’esquerdes, i per tant va ser necessari refer-lo.
Posteriorment, al final de la Guerra Civil, els republicans en retirada van volar el pont per impedir el pas als nacionals. Feia pocs mesos que podia tornar-se a utilitzar quan les inundacions de 1940 van provocar la desaparició de dos arcs. Aquest va ser l’infortuni definitiu: no va tornar a reconstruir-se mai més, sinó que es va optar per construir un altre pont, l’actual.

Pont-trencat

El Museu de l’embutit

Es va inaugurar el 1993 per celebrar els 150 anys de la concessió de la primera llicència fiscal de l’empresa J. SALA RIERA. L’exposició permanent és una mostra de la història de la conservació de la carn. Al Museu sevpueden veure tota classe d’eines utilitzades per a l’elaboració de la carn al llarg de la història, velles màquines, antigues fotografies, vídeos de la matança casolana, així com diorames representant antic procés. L’entrada al Museu és gratuïta, ia més s’ofereix una degustació, també gratuïta, dels productes típics de la comarca.

Excursions a Peu por per Castellfollit de la Roca

Castellfollit de la Roca és el punt de partida de nombroses excursions per fer a peu, que li permetran descobrir entorns privilegiats i omplir els sentits de sensacions.

Itinerari pedestre de Castellfollit

L’itinerari número 13 del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa permet recórrer la paret basàltica i els llocs més interessants del nucli antic en aproximadament 45 minuts, i acostar-se a la història ia la cultura del municipi. Comença a l’aparcament situat a prop de la cruïlla amb la carretera que va a Oix. Des d’aquest punt cal creuar la carretera i baixar en direcció al Fluvià. Segueix pel marge del riu i el travessa més endavant per una passarel·la. A l’altra banda, el camí continua, travessa el Toronell i puja fins al poble pel camí antic, un tram de l’antiga Via Ania. L’itinerari transcorre pels carrers del cas antic del poble fins a la Plaça de Sant Roc. Després baixa per la carretera, pren unes escales per salvar el desnivell de la paret basàltica, creua el pont sobre el Fluvià i arriba de nou a l’aparcament des d’on s’ha sortit. Però si encara li queden ganes de caminar, hi ha nombrosos recorreguts amb sortida i arribada a Castellfollit.

Excursió al santuari del Cós (Montagut)

Aquesta ruta comença a la Plaça de Sant Roc (plaça on es troba l’Ajuntament). Des d’aquí baixarem seguint la carretera general fins a les escales que hi ha a l’entrada del poble. Les baixarem i continuarem fins al pont nou, i el creuarem per arribar a l’aparcament del Parador, lloc des del qual es pot gaudir d’una excel·lent panoràmica de la paret basàltica. Reiniciarem la marxa desviant-nos cap a Oix, però de seguida, a mà dreta, trobarem un cartell que ens indicarà la direcció que hem de seguir per anar al santuari del Cós. Aquest camí que prendrem està senyalitzat amb unes marques verdes característiques en tot el seu recorregut. Si les seguim arribarem a una pedrera, anomenada de Can Pesca. Des d’aquí, i sense deixar de seguir mai les marques, anirem cap a l’esquerra fins a una carretera forestal, que seguirem durant uns 300 metres. Tornarem a girar cap a l’esquerra, i poc després passarem per una altra pedrera abandonada, la de Can Vinyoles. Continuarem la pujada i, a la poca estona, arribarem al Cós. Des d’aquest cim, situada a 598 m. d’altitud, podrem gaudir d’unes excel·lents vistes de la Garrotxa. També trobarem dues mostres d’arquitectura: l’església del Cós, que data de l’any 1105 (restaurada recentment) i el castell, de l’any 1070.
A partir d’aquí hi ha Diferents opcions: Si algun ca vol continuar trobará 1 Rètol que indica Els Diferents camins a seguir per anar a Montagut, La Cometa o Bé Sant Eudald. L’altra opció és tornar a Castellfollit de la Roca paper MATEIX camí. Aquesta ruta està senyalitzada al llarg de tot el seu recorregut.

Recorregut- Distàncies

Castellfollit de la Roca – santuari – Castellfollit de la Roca 8 km (2 h)
Castellfollit de la Roca – santuari – Montagut 7,5 km (1 h 50 min)
Castellfollit de la Roca – santuari – La Cometa 6 km (1 h 30 min)
Castellfollit de la Roca – santuari – Sant Eudald 10 km (2h 30 min)

Com Arribar a castellfollit de la roca?

_318-9378En cotxe

• Desde Barcelona: 147 km (E-15 hasta Girona + C-66 hasta
    Besalú + N-260) o 143 km (C-17 hasta Ripoll + C-26)
  • Desde Girona: 47 km (C-66 hasta a Besalú + N-260)
  • Desde Figueres: 37 km (N-260)
  • Desde Olot: 7,5 km (N-260)

busEn autobús

Parada de Castellfollit de la Roca: Parada de Bus – Carretera de Olot

• Teisa – Girona c/ Sardenya, 16 Tel. 972 20 02 75
  • Teisa – Barcelona c/ Pau Claris, 117 (esquina con la calle Consell de Cent) Telef. 93 215 35 66